Merungkai Ikatan Pernikahan

Merungkai Ikatan Pernikahan

Kebahagiaan dalam pernikahan adalah suatu anugerah yang tidak ternilai oleh mata benda. Itulah harapan bagi setiap pasangan yang diaqad secara bersyariat. Namun jika ia gagal diraih, maka suami isteri harus mencari solusi lain untuk mendapatkan kebahagiaan dengan memperbaiki hubungan suami isteri, mendapatkan nasihat dan sebagainya.

Jika semua usaha telah dibuat namun tiada jalan pembaikan maka jalan terakhir ialah membubarkan pernikahan tersebut.

Islam memberikan jalan keluar melalui beberapa cara (5 cara: talak, fasakh, khulu’, li’an dan ta’liq). Dalam siri ini akan dibincangkan cara yang pertama yaitu cerai secara talak.

Pembubaran Melalui Talak

Talak dari segi syarak ialah melepaskan ikatan perkahwinan dengan perkataan yang jelas atau perkataan kinayah (sindiran).

Perpisahan secara talak berlaku apabila suami dan isteri bersetuju untuk bercerai samada secara baik atau tidak, atau suami membuat keputusan untuk menceraikan isteri dengan lafaz talak.

Talak dibahagi kepada dua jenis iaitu:

i) Talak sharih (jelas/langsung)

Talak sharih adalah ucapan talak secara jelas yang apabila diucapkan kepada isteri, tidak membawa maksud kecuali talak atau cerai, maka jatuhlah talak walaupun suami tidak berniat untuk cerai. Seperti contoh apabila suami berkata, “Aku ceraikan kau.” atau “Kamu diceraikan.” kepada isterinya.

ii) Talak kinayah (sindiran/tidak langsung)

Talak kinayah adalah lafaz yang mengandungi makna perceraian yang tersirat tetapi tidak secara langsung. Contohnya suami berkata “Pulanglah ke rumah orang tuamu” yang dilafaz oleh suami kepada isteri.

Juga termasuk dalam talak kinayah adalah talak sharih (langsung) yang dibuat secara tertulis atau melalui ‘handphone’, e-mail dan yang seumpamanya.

Talak jenis ini memerlukan pengesahan kepada niat suami samada memang bermaksud menceraikan atau sebaliknya.

Bahagian Talak

Talak dapat dibahagikan kepada dua bahagian iaitu

  1. Talak Raj’i dan
  2. Talak Ba’in.

Talak raj’i ialah seorang suami yang menceraikan isterinya dan masih boleh rujuk tanpa akad nikah dengan syarat isterinya masih berada dalam tempoh iddah.

Talak bai’in dibahagikan kepada dua iaitu talak ba’in sughra dan talak ba’in kubra.

  1. Talak ba’in sughra ialah talak yang jatuh serta-merta pada masa lafaz talak dilafazkan.

Semua hak-hak isteri terputus apabila dijatuhkan talak. Sekiranya suami ingin kembali bersama isterinya, suami perlu menikahinya dengan mahar (mas kahwin) yang baharu. Contohnya talak satu atau dua yang habis tempoh idah, talak khulu’(tebus talak), talak isteri yang belum disetubuhi atau talak yang difasakhkan.

  • Talak ba’in kubra pula adalah talak tiga yang dilafazkan suami yang mana semua perhubungan suami isteri terputus selepas talak dijatuhkan.

Suami tidak boleh rujuk melainkan bekas isterinya berkahwin dengan lelaki lain, bersetubuh dengan suami baru dan menceraikannya. Maka, baru dia boleh berkahwin dengan bekas isterinya selepas tempoh iddah tamat.

Lafaz talak hendaklah dilakukan dengan kebenaran mahkamah Syariah. Kesalahan yang biasa dilakukan oleh umat Islam di negara kita ini adalah lafaz cerai atau lafaz talak luar mahkamah atau dengan lebih tepat lagi dengan istilah mahkamah adalah lafaz cerai tanpa kebenaran mahkamah. Lafaz talak luar mahkamah ini menjadi kesalahan yang di kategorikan sebagai jenayah syariah, di Negeri Kelantan, mana-mana suami yang didapati bersalah melakukan kesalahan lafaz cerai luar mahkamah boleh di dakwa melalui enakmen Undang-undang Keluarga Islam 2005, seksyen 125 yang akan dikenakan hukuman denda sebanyak RM 1000.00 atau penjara tidak melebihi 6 bulan atau kedua-duanya denda dan penjara.
(Rujuk : enakmen Undang-undang Keluarga Islam 2005, seksyen 125).

Wallahu a’lam.

Rujukan :

Fiqh Islam, H. Sulaiman Rasyid.

Fatwa Fiqh, Ibnu Uthaimin.

SALAM MA’AL HIJRAH

SALAM MA’AL HIJRAH

Hijrah dan perubahan menuntut pengorbanan. Para sahabat berhijrah dari Mekah ke Madinah terpaksa meninggalkan segala yang dimiliki di Mekah dan menempuh pelbagai rintangan dalam perjalanan ke Madinah.

Sokongan Penyusuan Susu Ibu Ke Arah Kesejahteraan Sejagat

Sokongan Penyusuan Susu Ibu Ke Arah Kesejahteraan Sejagat

KENYATAAN MEDIA WANITA IKRAM
Sempena Minggu Penyusuan Susu Ibu Sedunia 1-7 Ogos
1 Ogos 2020 / 11 Zulhijjah 1441H
Sokongan Penyusuan Susu Ibu Ke Arah Kesejahteraan Sejagat

Penyusuan susu ibu merupakan salah satu komponen utama dalam pendidikan awal seorang anak. Ia hanya dianugerahkan kepada kaum wanita bersesuaian dengan sifat keibuannya. Penyusuan susu ibu sepenuhnya mampu melengkapi segala yang diperlukan oleh seseorang bayi yang sihat untuk enam bulan pertama kehidupan. Di samping itu, belaian dan dakapan semasa proses penyusuan juga dapat meningkatkan perasaan kasih sayang antara ibu dan anak.

Penyusuan susu ibu amat penting sehingga ianya disebut oleh Allah swt melalui firmannya: “Para ibu hendaklah menyusui anak-anaknya selama dua tahun penuh, iaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan” (Surah Al Baqarah ayat 233). Namun penyusuan susu ibu bukan hanya tugas seorang wanita. Ia memerlukan dorongan yang padu daripada suami dan ahli keluarga, sokongan daripada kaunselor yang mahir, penyedia penjagaan kesihatan, majikan, pembuat dasar dan masyarakat umumnya.

Penyusuan susu ibu adalah penting untuk menyediakan setiap kanak-kanak permulaan hidup yang paling sihat. Kolostrum yang merupakan susu pertama yang dihasilkan oleh tubuh ibu bukan sahaja menyediakan semua nutrien yang amat sempurna dan sesuai untuk bayi baru lahir, malah turut mengandungi sel-sel hidup yang akan melindungi bayi dari ancaman kuman, virus dan agen-agen berbahaya. Susu ibu juga adalah sumber pemakanan terbaik, dan dapat meningkatkan perkembangan otak. Selain itu, kajian menunjukkan bahawa menyusukan bayi dengan susu ibu dapat meningkatkan perkembangan psikomotor, emosi dan sosial yang lebih baik, perkembangan daya intelek yang lebih baik (IQ tinggi), kurang risiko kencing manis, kanser, jangkitan telinga dan pneumonia, antibodi tinggi untuk melawan penyakit, kurang risiko Sindrom Kematian Mengejut.

Dengan itu, jelas bahawa penyusuan susu ibu adalah lebih baik daripada memberi bayi pemakanan dengan pengganti susu ibu (Breast Milk Substitute – BMS). Bukan hanya dari aspek kesihatan dan pertumbuhan bayi malahan ianya adalah lebih mesra alam sekitar. Perusahaan tenusu biasanya mengeluarkan banyak gas seperti methana dan gas rumah hijau yang lain. Tambahan pula, proses penyediaan dan pembuatan, pembungkusan dan pengedaran BMS memerlukan tenaga dan air dan ini memberi kesan kepada persekitaran.

Menurut The World Alliance for Breastfeeding Action (WABA), meningkatkan penyusuan susu ibu yang optimum dapat mencegah lebih dari 823 000 kematian anak dan 20 000 kematian ibu dan boleh mengakibatkan kerugian ekonomi sekitar $ 302 bilion setiap tahun. WABA juga mengatakan, menggalakkan penyusuan susu ibu dapat membantu negara untuk mencapai Matlamat Pembangunan Lestari (Sustainable Development Goals – SDG) terutamanya melalui SDG ke-1 (Tiada Kemiskinan), ke-2 (Lapar Sifar), ke-3 (Kesihatan Baik dan Kesejahteraan), dan ke-12 (Penggunaan dan Pengeluaran Bertanggungjawab).

Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dilapor mensasarkan peningkatan peratusan bayi yang diberi susu ibu secara eksklusif kepada 70 peratus menjelang 2025. Data kementerian semasa menunjukkan bahawa 47.1 peratus bayi, atau bayi di bawah usia enam bulan, diberi susu ibu secara eksklusif. Beberapa usaha harus dilakukan untuk mencapai sasaran termasuk bekerjasama dengan badan-badan tertentu dan World Alliance of Breastfeeding Action (WABA) bagi memberi kesedaran mengenai amalan penyusuan kepada masyarakat. Minggu Penyusuan Susu Ibu Sedunia 2020 (# WBW2020) pada 1-7 Ogos menekankan hubungan antara penyusuan susu ibu dan kesihatan planet kita. Kempen #wbw2020 bertemakan Sokongan Penyusuan Susu Ibu Ke Arah Kesejahteraan Sejagat bertujuan:
1. Memberi kesedaran kepada masyarakat kaitan di antara penyusuan susu ibu dan perubahan iklim serta persekitaran.
2. Menjuarai isu penyusuan susu ibu sebagai keputusan yang bijak untuk menangani perubahan iklim.
3. Melibat urus individu dan organisasi berpengaruh untuk menghasilkan impak lebih besar.
4. Meningkatkan usaha memperbaiki kesejahteraan sejagat dan manusia melalui amalan penyusuan.

Justeru, Wanita IKRAM menyarankan perlu untuk:
1. Meningkatkan kesedaran di kalangan pembuat keputusan mengenai sumbangan penyusuan susu ibu terhadap keselamatan makanan dan kelestarian alam sekitar.
2. Menyokong dasar yang bertujuan untuk mengurangkan pelepasan karbon dari industri Pengganti Susu Ibu (BMS).
3. Mendidik masyarakat mengenai kesan pemberian BMS pada persekitaran.
4. Melaksanakan garis panduan Initiatif Hospital Mesra Bayi (BFHI 2018) yang ditambah baik di semua pusat kesihatan termasuk hospital swasta.

Rantaian sokongan yang dihasilkan melalui jaringan NGO dan pihak berwajib mampu mencipta persekitaran yang memperkasakan semua wanita/ ibu untuk menyusukan bayi secara optimum. Bersama-sama, kita boleh mencapai sasaran menyelamatkan manusia dan planet ini.

Ustazah Hjh Sallawahiu Mohd Salleh
Ketua Wanita
Pertubuhan IKRAM Malaysia

Hadanah (Bhg. 2)

Hadanah (Bhg. 2)

Apakah kelayakan bagi membolehkan seseorang diberi hak hadanah?

Seksyen 82, [Akta 303] memperuntukkan bahawa syarat-syarat menjadi hadinah ialah:

(a) dia seorang beragama Islam;

(b) dia seorang baligh dan sempurna akalnya;

(c) umur yang melayakkan dia memberikan kanak-kanak itu kasih sayang dan pendidikan yang sempurna;

(d) dia berkelakuan baik dari segi akhlak Islamiah. Seseorang yang terkenal dengan kefasikannya seperti penzina, pencuri, peminum arak, penjudi dan seumpamanya tidak harus mengendalikan hadanah anak-anak;

(e) dia tinggal di tempat kanak-kanak itu tidak mungkin menghadapi akibat buruk dari segi akhlak atau jasmani.

Apakah perkara-perkara yang boleh menggugurkan hak seseorang terhadap hadanah?

Umumnya, seseorang ibu adalah berhak untuk mendapat penjagaan anak yang masih kecil yang belum mencapai umur mumaiyiz. Namun begitu hak tersebut akan gugur –

(a) jika perempuan itu berkahwin dengan seorang lelaki yang tidak mempunyai pertalian dengan kanak-kanak itu dan lelaki tersebut bukan muhrim dengan kanak-kanak itu;

(b) jika perempuan itu berkelakuan buruk secara keterlaluan dan terbuka;

(c) jika perempuan itu menukar pemastautinannya dengan tujuan untuk mencegah bapa kanak-kanak itu daripada menjalankan pengawasan yang perlu ke atas kanak-kanak itu, kecuali isteri yang bercerai boleh mengambil anaknya sendiri ke tempat lahir isteri itu;

(d) jika perempuan itu murtad;

(e) jika perempuan itu cuai atau menganiaya kanak-kanak itu.

Berapa lamakah tempoh hadanah?

Mengikut undang-undang, Seksyen 84(1) [Akta 303] memperuntukkan bahawa tempoh hadanah tamat setelah kanak-kanak mencapai umur mumaiyiz, iaitu tujuh tahun untuk kanak-kanak lelaki dan sembilan tahun untuk kanak-kanak perempuan. Setelah tamatnya hak hadanah, jagaan adalah turun kepada bapa dan jika kanak-kanak itu telah mencapai umur (mumaiyiz), maka kanak-kanak itu berhak memilih untuk tinggal dengan sama ada ibu atau bapanya, melainkan jika Mahkamah Syariah memerintahkan selainnya.

Siapakah yang berhak ke atas anak yang tak sah taraf?

Hak penjagaan terhadap anak yang tak sah taraf adalah pada ibu atau saudara-mara ibu.

Bagaimanakah hendak memfailkan hadhanah di Mahkamah Syariah?

Failkan kes di Mahkamah Tinggi Syariah di mana kita bermastautin atau dapatkan khidmat guaman daripada Peguam Syarie di Biro Bantuan Guaman atau swasta.

Apakah perkara-perkara yang perlu diambil tindakan bagi membolehkan Jabatan Bantuan Guaman memberi bantuan untuk tuntutan hadanah?

Setiap pemohon yang ingin mendapat khidmat Jabatan Bantuan Guaman perlu mengemukakan dokumen atau butir yang berikut:

  1. Butir-butir Perkahwinan

(a) Surat Nikah Asal/Surat Cerai;

(b) Sijil Kelahiran Anak-anak.

  1. Butir-butir Pihak Kena Tuntut

(a) Nama/alamat/pekerjaan suami/isteri;

(b) Nama/alamat majikan suami/isteri.

  1. Laporan-laporan berkaitan

(a) Runding cara;

(b) Laporan perubatan;

(c) Laporan Polis;

(d) Saksi;

(e) Penyata gaji suami/isteri;

(f) Perakuan daripada majikan suami/ isteri;

(g) Penyata KWSP suami/isteri;

(h) Bukti berhubung dengan pertukaran alamat;

(i) Dokumen-dokumen sokongan lain yang berkaitan, jika ada.

Dipetik daripada Jabatan Bantuan Guaman & Akta 303

Disediakan oleh Munibah Azraai, Peguambela & Peguamcara

Hadanah (Bhg.1)

Hadanah (Bhg.1)

Apakah pengertian hadanah?
Hadanah bermaksud penjagaan kanak-kanak yang masih kecil dan belum berupaya untuk menguruskan dirinya sendiri, sama ada lelaki atau perempuan, sama ada dalam tempoh perkahwinan atau selepas perceraian.
Siapakah yang paling berhak terhadap hadanah?
Sama ada dalam tempoh perkahwinan atau selepas berlakunya perceraian, ibu ialah orang yang paling berhak daripada orang lain bagi menjaga anak kecilnya sehingga anak kecil itu mencapai umur mumaiyiz (kecerdikan).
Seksyen 81, Akta Undang-undang Keluarga Islam (Wilayah-wilayah Persekutuan) 1984 [Akta 303],
(1) Tertakluk kepada Seksyen 82, ibu adalah yang paling berhak daripada segala orang bagi menjaga anak kecilnya dalam masa ibu itu masih dalam perkahwinan dan juga selepas perkahwinannya dibubarkan.

(2) Jika Mahkamah berpendapat bahawa ibu adalah hilang kelayakan di bawah Hukum Syarak daripada mempunyai hak terhadap hadanah atau penjagaan anaknya, maka hak itu, tertakluk kepada subseksyen,

(3) hendaklah berpindah kepada salah seorang yang berikut mengikut susunan keutamaan iaitu:
(a) nenek sebelah ibu hingga ke atas;
(b) bapa;
(c) nenek sebelah bapa hingga ke atas;
(d) kakak atau adik perempuan seibu sebapa;
(e) kakak atau adik perempuan seibu;
(f) kakak atau adik perempuan sebapa;
(g) anak perempuan dari kakak atau adik perempuan seibu sebapa;
(h) anak perempuan dari kakak atau adik perempuan seibu;
(i) anak perempuan dari kakak atau adik perempuan sebapa;
(j) emak saudara sebelah ibu;
(k) emak saudara sebelah bapa;
(l) waris lelaki yang boleh menjadi warisnya sebagai asabah atau residuari:
Dengan syarat penjagaan orang demikian tidak menjejaskan kebajikan kanak-kanak itu.

Siapakah yang akan menentukan hadanah dan apakah pertimbangan yang diambil kira?

Jika timbul perselisihan berkenaan hadanah, Mahkamah Syariah merupakan pihak yang mempunyai autoriti dalam memutuskan hadanah dan pertimbangan utama yang diberikan oleh Mahkamah Syariah ialah kebajikan kanak-kanak itu. Selain itu, Mahkamah Syariah juga memberi perhatian kepada perkara yang berikut:
(a) kebajikan kanak-kanak tersebut;
(b) kemahuan ibu bapa kanak-kanak;
(c) kemahuan kanak-kanak itu sekiranya dia dalam peringkat umur yang boleh menyatakan pendapatnya.

Apakah syarat-syarat yang dikenakan oleh Mahkamah semasa membuat perintah hadanah?

Semasa membuat perintah hadanah, Mahkamah Syariah boleh mengenakan syarat-syarat yang hendaklah dipatuhi oleh pihak-pihak. Antara syarat tersebut ialah –
(a) tempat kanak-kanak itu akan tinggal dan pelajarannya;
(b) mengadakan peruntukan bagi kanak-kanak itu berada buat sementara dalam pemeliharaan dan kawalan seseorang yang lain daripada orang yang diberi jagaan kanak-kanak itu;
(c) mengadakan peruntukan bagi kanak-kanak itu untuk melawat ibu atau bapa yang tidak diberi jagaan atau seseorang daripada keluarga ibu yang telah mati atau bapa yang tidak diberi jagaan dalam masa yang difikirkan munasabah;
(d) memberi ibu atau bapa yang tidak diberi hak jagaan atau seseorang daripada keluarga ibu atau bapa yang telah mati atau yang tidak diberi jagaan untuk berjumpa dan melawati kanak-kanak itu pada masa-masa dan seberapa kerap yang difikirkan munasabah oleh Mahkamah;
(e) melarang orang yang diberi jagaan itu daripada membawa kanak-kanak itu keluar dari Malaysia.

Apakah perintah lain yang boleh dikeluarkan oleh Mahkamah?

Sekiranya ibu atau bapa seseorang anak mendapat jagaan anak memohon kepada Mahkamah Syariah untuk suatu perintah tegahan bagi menahan pihak yang tidak diberi jagaan anak, membawa anak itu keluar Malaysia, pihak Mahkamah Syariah boleh mengarahkan demikian sekiranya terdapat alasan yang munasabah. Pihak-pihak boleh memohon perintah tegahan daripada membawa keluar kanak-kanak dalam penjagaan pihak-pihak dengan alasan-alasan yang munasabah atau wajar untuk sesuatu tujuan yang berfaedah kepada kebajikan kanak-kanak.

Disediakan oleh: Munibah Azraai 

Tetuan Sumaiyah Nadra & Partners

Persoalan lazim mengenai ‘Harta Sepencarian’

Persoalan lazim mengenai ‘Harta Sepencarian’

Terdapat beberapa persoalan lazim apabila membincangkan mengenai soal ‘Harta Sepencarian’. Antaranya ialah:

1) Adakah perlu melantik peguam di dalam membuat
tuntutan ‘Harta Sepencarian’?

Tidak semestinya. Jika pihak-pihak mahu membuat tuntutan sendiri di Mahkamah Tinggi, boleh sahaja. Akan tetapi, peguam syarie lebih arif dan berpengalaman di dalam tuntutan sebegini. Bagi memudahkan dan melancarkan proses tuntutan ‘Harta Sepencarian’ dilakukan, adalah amat digalakkan agar dilantik peguam syarie yang bertauliah. Ramai yang risau akan kos yang perlu ditanggung jika melantik peguam namun jika dokumen tuntutan lengkap, proses dapat diselesaikan dengan cepat dan mudah dan tidak memakan kos yang tinggi.

2) Adakah terdapat kategori cerai yang menidakkan satu
pihak untuk menuntut ‘Harta Sepencarian’?

Tidak. Tuntutan ‘Harta Sepencarian’ boleh dilakukan tidak mengira kepada apa jenis perceraian yang berlaku. Tebus talak, talak satu atau sebagainya.

3) Layakkah suri rumah menuntut ‘Harta Sepencarian’?

Ya. Suri rumah mempunyai hak di dalam menuntut ‘Harta Sepencarian’ walaupun tidak menyumbang dari segi kewangan kepada sebarang harta yang diperoleh semasa masih berkahwin dengan bekas suami. Banyak mana yang akan diperoleh oleh bekas isteri akan ditentukan oleh pihak mahkamah, kebiasaannya, bekas isteri akan diberikan satu pertiga atau kurang berdasarkan sumbangan tidak langsung seperti menjaga keluarga dan rumah tangga. Enakmen yang sama seksyen 122(1) yang memperuntukkan:
“Mahkamah hendaklah mempunyai kuasa apabila membenarkan lafaz talak atau apabila membuat suatu perintah perceraian untuk memerintahkan supaya apa-apa yang diperoleh oleh pihak-pihak sewaktu perkahwinan dengan usaha bersama mereka dibahagikan antara mereka atau supaya mana-mana aset itu dijual dan hasil jualan itu dibahagikan antara pihak-pihak.

4) Bilakah tuntutan ‘Harta Sepencarian’ boleh dilakukan?

Tuntutan ‘Harta Sepencarian’ boleh dilakukan pada bila-bila masa selepas berlakunya perceraian. Tiada had masa bagi membuat tuntutan ini, walaupun perceraian sudah berlaku 10 atau 15 tahun kemudian. Tuntutan ‘Harta Sepencarian’ juga masih boleh dilakukan jika salah satu pihak sudah meninggal dunia.

Credit fb : Rabiatul Adawiyah Ramli

Disediakan oleh: Munibah Azraai 

Tetuan Sumaiyah Nadra & Partners