KENYATAAN MEDIA
Sempena Hari Kanak-Kanak Sedunia
20 November 2020
DI ANTARA PANDEMIK DAN PRIORITI AGENDA KANAK-KANAK
20 November setiap tahun merupakan
tarikh sambutan Hari Kanak-Kanak Sedunia. Ianya menjadi satu sambutan yang
memberi refleksi sejauh mana kita sebagai individu, masyarakat dan negara telah
memberi tumpuan terhadap kebajikan dan kehidupan kanak-kanak yang merangkumi
aspek kelangsungan hidup, perlindungan, perkembangan dan partisipasi, sejajar
dengan Dasar Kanak-Kanak Negara dan Konvensyen Mengenai Hak Kanak-Kanak yang
digunapakai di Malaysia. Sehingga kini, pelbagai sasaran pembangunan untuk
kanak-kanak telah berjaya dicapai. Namun, pandemik COVID-19 yang melumpuhkan
sistem sosial dan ekonomi secara global sudah
pastinya turut memberi impak besar kepada golongan kanak-kanak.
Perintah Kawalan Pergerakan yang
bermula pada bulan 18 Mac 2020 dan bersambung hingga kini (Perintah Kawalan
Pergerakan Bersyarat) telah menyebabkan hampir 5 juta kanak-kanak terjejas
pembelajaran secara formal di sekolah-sekolah. Risiko keciciran semakin
meningkat apabila statistik melaporkan 7% kanak-kanak daripada golongan
pinggiran di Kuala Lumpur telah hilang minat untuk ke sekolah. Manakala 9
daripada setiap 10 kanak-kanak juga tidak mempunyai peranti yang sesuai untuk
meneruskan pembelajaran di atas talian.
Sungguhpun pembelajaran di atas talian
ini dipraktikkan untuk mengekalkan keterlibatan murid sepanjang tempoh
pembelajaran, namun sudah pasti ia tidak dapat mengganti sepenuhnya interaksi
psiko-sosial-emosi yang diperlukan dalam kehidupan kanak-kanak. Prosedur
Kendalian Standard (SOP) yang menghalang mereka beriadah di taman rekreasi
mahupun mengunjungi rumah ibadat telah memberi kesan terhadap lagi perkembangan
fizikal, emosi, sosial, kognitif, komunikasi dan spiritual sekaligus meninggalkan kesan negatif terhadap
kesihatan mental mereka. Hal ini ditambah lagi dengan kes penderaan dan
pengabaian yang melibatkan kanak-kanak yang merupakan golongan bawah umur yang
semakin meningkat rentetan dari ibu bapa dan penjaga yang terkesan dan tertekan
dengan pandemik COVID-19.
Menyedari dan merasai hakikat kepada
situasi yang dinyatakan di atas, Wanita IKRAM dengan ini menyarankan
perkara-perkara berikut;
1. Dalam suasana pembelajaran di atas
talian, ibu bapa perlu mengambil peranan bahu-membahu bersama guru dalam
memastikan proses pembelajaran anak-anak berlangsung dengan baik dan berkesan.
Motivasi berterusan amat diperlukan oleh anak-anak bagi memastikan mereka kekal
bersemangat untuk meneroka ilmu dan mencapai cita-cita. Peranan ibu bapa sudah
pastinya amat kritikal pada waktu ini dan mereka tidak wajar disibukkan dengan
alasan komitmen kerja sahaja.
2. Pada era pandemik COVID-19 ini,
kerajaan melalui Kementerian Pendidikan perlu segera bertindak dalam
menyediakan sokongan fasiliti dan solusi praktikal yang boleh dimanfaatkan bagi
melancarkan lagi pembelajaran. Ianya termasuk memperkasakan tv-pendidikan
sebagai medium asas untuk memastikan perkembangan kognitif kanak-kanak tidak
terbantut. Di Eropah, sekolah merupakan institusi terakhir yang ditutup kerana
interaksi sosial dan emosi dilihat sebagai elemen yang amat penting dalam
perkembangan kanak-kanak.
3. Majlis Agama, institusi masjid dan
rumah ibadat perlu lebih proaktif dalam menyantuni kanak-kanak supaya situasi
pandemik COVID-19 tidak terus menjadikan kanak-kanak mengalami defisit
kepercayaan dan kekeringan ikatan kerohanian. Institusi ini perlu bergandingan
bersama agensi kerajaan, Badan Bukan Kerajaan (NGO), dan anggota masyarakat
yang prihatin untuk menyumbang tenaga, idea dan kepakaran mereka dengan
menyediakan fasiliti interaksi sosial yang dapat membina perkembangan spiritual,
sosial dan emosi.
4. Masyarakat perlu proaktif dalam
membina persekitaran komuniti selamat untuk kanak-kanak lebih-lebih lagi di
musim pandemik COVID-19. Intervensi awal oleh jiran tetangga komuniti setempat
amat penting bagi mengelakkan kes penderaan dan pengabaian kanak-kanak dari
segi fizikal, emosi dan juga seksual menjadi semakin parah sehingga
memungkinkan berlakunya kes-kes jenayah yang boleh mengancam keselamatan dan
nyawa kanak-kanak.
5. Taman-taman dan pusat pusat rekreasi
perlu dibuka dengan operasi kawalan yang sesuai bagi memastikan perkembangan
fizikal, sosial, emosi, kognitif, dan komunikasi kanak-kanak dapat berjalan
dengan baik. Tanpa aktiviti fizikal di luar rumah, kanak-kanak akan terdedah
dengan risiko penggunaan gajet yang keterlaluan jika tiada pemantauan yang
sewajarnya dibuat oleh ibu bapa.
Pandemik COVID-19 yang dihadapi pada
waktu ini tidak seharusnya menghalang kerajaan dan anggota masyarakat untuk meletakkan agenda kanak-kanak sebagai
prioriti suatu keutamaan. Sejauh mana prioriti keutamaan terhadap kanak-kanak
ini diletakkan membuktikan sejauh mana kita menghargai kanak-kanak golongan
ini. Kelalaian kita pada hari ini mungkin akan dirasai kesannya oleh generasi
akan datang selepas tempoh dua puluh tahun. Pastinya kita mahu mewariskan bumi
bertuah ini kepada generasi utuh dan teguh yang akan membawa Malaysia mencapai
Wawasan Kemakmuran Bersama.
Sayangi dan lindungi anak-anak
Malaysia.
Selamat menyambut Hari Kanak-Kanak
Sedunia 2020.
Ustazah Sallawahiu
Mohd Salleh
Ketua Wanita
Pertubuhan IKRAM Malaysia